AHLAN WASAHLAN ~

Sunday 18 December 2016

Semester 3

Selamat malam gais.
Malam ni baru berkesempatan rasa mcm nak luahkan perasaan kat blogger yg dah berapa bulan tak bukak nih.  Makin naik sem,  of course makin tough.  Seriously,  tak mcm awal2 sem yg aku rasa.  Boleh rilek2, foya2 ,jalan2 sana sini situ.  Tapi,  utk sem 3 kali ni totally different!  Subject pun byk tough sbb sem ni aku amik microbiology,  biology human disease,  mandarin,  prof. English,  medical biochemistry,  medical immunology Haaaa??  Nak taip pun semput,  apatah lg aku nk study subjek2 core ni.  Yaa ampunnn 😭 tak tahu nak cakap apa.  Sampai setakat ni aku mengaku yg aku masih lg tak study apa2. Kalau study pun,  hanya bila ada exam or nk dekat test. Teruk betul perangai. Ada harapan nak dapat dekan? 😐
Hmm..  Terlalu byk jugak coursework sem ni buat aku rasa mcm tak sempat nak study.  Busy dgn group2 assignment plus individual assignment.  Kalau cuti,  for sure mmg betul2 cuti.  Tak dan punya nak study.. Time cuti laa aku nak merehatkan otak aku drpd buat semua perkara ni.  Haih.. Ni lah sistem pendidikan kat malaysia..  Makin lama org belajar hnya sbb nak pass exam je..  Bukan sbb nak tuntut or nak praktik ilmu tuu betul2 dlm life dia. Betul tak?  Tp,  walau mcm mana hardship sekalipun,  tetapkan nawaitu bljr utk Allah.  Baru kau ada rasa matlamat,  semangat n redhaa nak belajar.  Kadang2 rasa nak give up weh dgn semua ni.  Seriously aku penat. Memandangkan mentaliti msyrkt skrg mmg pandang pendidikan..  N for your bright future also,  thats why kau kena hadap benda ni.  Nak tak nak,  Hadap!  Faham?  Bersyukurlah kau masih diberi peluang dpt smbung bljr. Dapat loan. Apalagi yg kau nak komplain?  Tu pun masih lg tak reti bersyukur? 
Setiap manusia Allah dah catit dah setiap rezeki dan bhgian dia tersendiri.  Jadi,  kau hanya perlu yakin & tetap terus mengorak langkah dalam melakar perjalanan hidup kau yg lebih bermakna.
Wu an~ 🌛

No comments:

Post a Comment